Facebook-liveluento: Levinnyt rintasyöpä osana elämää

Rintasyöpä on naisten yleisin syöpä ja siihen sairastuu noin 5000 naista vuosittain. Rintasyövän ennuste on yleensä hyvä ja suurin osa potilaista paranee pysyvästi. Kymmenen vuoden kuluttua diagnoosista 85 % potilaista on elossa. Kuitenkin noin joka kymmenennellä rintasyöpäpotilaalla todetaan syöpä diagnoosihetkellä levinneenä muihin elimiin. Osalla potilaista syöpä leviää vuosia tai vuosikymmeniä ensihoitojen jälkeen. Rintasyöpä voi lähettää etäpesäkkeitä kaikkiin elimin, mutta tyypillisesti luustoon, ihoon, keuhkoihin, maksaan ja aivoihin.

Levinnyttä rintasyöpää sairastavaa potilasta ei voida parantaa, mutta lääke- ja sädehoidolla hidastetaan syövän etenemistä ja lievitetään etäpesäkkeiden aiheuttamia oireita, ja potilas voi elää useita vuosia. Silloin puhutaan tautia hidastavasta tai jarruttavasta hoitolinjasta.
Siinä vaiheessa, kun etenevään sairauteen ei ole enää tarjolla ennustetta parantavaa hoitoa, ja kun jäljellä oleva elinaika arvioidaan lyhyeksi, tehdään päätös siirtymisestä oireenmukaiseen eli palliatiiviseen hoitolinjaan. Silloin keskitytään syövän leviämisen sijaan potilaan oireisiin ja elämänlaatuun. Hoidon tavoitteena on loppuun asti mahdollisimman hyvä elämä. Palliatiivinen ja saattohoito ovat viime vuosikymmenen aikana kehittyneet merkittävästi ja kehitystyö jatkuu.

Syöpätautien erikoislääkäri Tiina Tasmuth käsittelee Facebook Live -lähetyksessä aihetta otsikolla Levinnyt rintasyöpä osana elämää. Luento kestää noin 30 min, jonka jälkeen osallistujilla on mahdollisuus lähettää kommenttikentän kautta kirjallisia kysymyksiä, joihin Tasmuth vastaa lähetyksen aikana. Kysymysten käsittelyyn on varattu aikaa noin 15 min.

Liity mukaan! Seuraa suoraa lähetystä Rintasyöpäyhdistyksen Facebook-sivulla(öppnas i ett nytt fönster).
Saat muistutuksen lähetyksen alkamisesta, kun käyt klikkaamassa Kiinnostunut tai Osallistuu fb-tapahtumassa(öppnas i ett nytt fönster).

Järjestäjänä: Rintasyöpäyhdistys – Europa Donna Finland ry ja Roche Oy

kuvituskuva tapahtumailmoituksessa

M-FI-00001581 04/2021

Ursprungliga evenemangssidan (öppnas i ett nytt fönster)