Verkkovertaisilta palliatiivisesta hoidosta

Mitä palliatiivinen hoito tarkoittaa? Mitä se on ja mitä se ei ole? Mitä tarkoittavat eri hoitolinjat syöpään sairastuessa? Mihin palliatiivisessa hoidossa keskitytään? Mikä on hoitolupaus ja hoidon rajaukset?

Palliatiivisen hoidon hoitolinja herättää paljon tunteita; kysymyksiä, epävarmuutta ja -tietoisuutta, huolta ja pelkojakin. Samalla se on mahdollisuus kokonaisvaltaiseen hoitoon, hyvän elämänlaadun vaalimiseen ja elämänlaatua heikentävien oireiden ennaltaehkäisemiseen sekä hoitamiseen. Palliatiiviseen hoidon hoitolinjassa keskitytään perhekeskeiseen ja hyvään hoitoon. Sairauden hoito ei pääty, vaan sen luonne muuttuu. Vaikka sairauden luonne olisi parantumaton, palliatiivisen hoidon elämänvaiheessa on mahdollista elää hyvää ja merkityksellistä elämää. Jopa vuosien ajan.

Kun syöpäsairaus muuttuu parantumattomaksi, palliatiivisen eli oireenmukaisen hoidon näkökulmat nousevat tärkeään rooliin. Palliatiivinen hoito pyrkii aktiivisesti ylläpitämään ja vaalimaan potilaan elämänlaatua parantumattoman sairauden todellisuus kuitenkin tiedostaen. Palliatiivisessa hoidossa on aika ja mahdollisuus pysähtyä sen äärelle, mikä on yksilöllisesti tärkeää: sairauden takaa keskeisimpään rooliin pääsee ihminen henkilökohtaisine tarpeineen, toiveineen ja mahdollisuuksineen. Yksilöllisesti hyvä hoito ja elämänlaadun kannattelu on myös tärkeä maaperä uudenlaisen toivon heräämiselle. Mihin toivo suuntautuu, kun parantumaton sairaus on pysyvä osa elämää?”

Olet lämpimästi tervetullut mukaan yhteistyössä Rintasyöpäyhdistys – Europa Donna Finland ry:n kanssa järjestettävään Palliatiivisen hoidon verkkovertaisiltaan! Kohtaaminen on luottamuksellinen mahdollisuus yhdessä vertaisten kanssa sanoittaa ajatuksia, kokemuksia ja tunteita, joiden aika nyt on. Iltaa alustavat kokemusasiantuntija Tiina Kärkkäinen, palliatiivisen hoitotyön kliininen asiantuntija ja saattohoidon kouluttaja Marjaana Väänänen sekä Suomen Syöpäpotilaat ry:n syöpäsairaanhoitaja, palliatiivisen hoidon asiantuntija Miia Merikallio.

Verkkovertaisilta toteutuu MS Teamsissa. Saat linkin kohtaamiseen ilmoittautumisen yhteydessä antamaasi sähköpostiosoitteeseen tapahtumapäivänä. Ilmoittautumisen yhteydessä voit myös esittää toiveitasi ja kysymyksiäsi illalle, jotka huomioidaan alustuksessa. Lisätietoja illasta Suomen Syöpäpotilaat ry:n Miia Merikalliolta, miia.merikallio(at)syopapotilaat.fi.

Ilmoittautuminen:

ilmoittaudu tästä(öppnas i ett nytt fönster)

Lisätietoa palliatiivisesta hoidosta Rintasyöpäyhdistys – Europa Donna Finland ry:n kotisivuilta:

Palliatiivinen hoito | Rintasyöpäyhdistys (europadonna.fi)

Olet lämpimästi tervetullut mukaan yhteiseen iltaamme juuri sellaisena, kuin olet! Illassamme on lupa puhua asioista ja tunteista niiden oikeilla nimillään. On lupa tuntea ja lupa luottaa – yhdessä!

Ursprungliga evenemangssidan (öppnas i ett nytt fönster)