Pohjoismaiden syöpäyhdistykset – Maailman tupakattoman päivän kannanotto

Pohjoismaiden varauduttava tuotemerkittömiin savukerasioihin

Joka vuosi 37 8001 ihmistä Pohjoismaissa kuolee tupakan aiheuttamiin sairauksiin. Maailmanlaajuisesti vuosittain tupakkasairauksiin liittyviä kuolemia on kuusi miljoona. Heistä monet kuolevat syöpään. Tämän vuoksi Pohjoismaiden syöpäyhdistykset yhdistävät voimansa tänään, kun vietetään Maailman tupakatonta päivää. Tavoitteena on ehkäistä lapsia ja nuoria aloittamasta tupakkatuotteiden käyttöä.

Me – Pohjoismaiden syöpäyhdistysten pääsihteerit – kehotamme tuotemerkittömien savukerasioiden käyttöönottoon Pohjoismaissa.

Miksi tuotemerkittömyys?

Kun lainsäädännöllä määrätään savukerasioista poistamaan tuotemerkit, tavoitteena on suojella lapsia ja nuoria. Kansainvälinen tutkimus osoittaa selkeän yhteyden tuotemerkittömien savukerasioiden ja tupakoinnin yleisyyden välillä. Tuotemerkittömyys tarkoittaa sitä, että savukerasiasta kielletään logot, värit, brändikuvat tai muu myynninedistäminen pakkauksissa. Tuotemerkki ilmaistaan standardivärien ja -fonttien avulla.

Joulukuussa 2012 Australia oli ensimmäinen maa maailmassa, joka otti käyttöön tuotemerkittömät savukerasiat. Australialaiset ovat osoittaneet, että tuotemerkittömyys vaikuttaa myös käytännössä.

Kansainvälisen tutkimuksen mukaan tuotemerkittömyys tupakkatuotteissa merkitsee mm. sitä, että:

• rasioiden vetovoima vähenee, varsinkin nuorten ihmisten keskuudessa
  • tuotemerkittömissä rasioissa tuotteen laatu ja maku mielletään huonommaksi
  • terveysvaroitukset näkyvät selvästi
  • julkisissa tilanteissa ja julkisuudessa tupakkatuotteet eivät näy yhtä selvästi kuin ennen
  • tupakkatuotteiden käytön aloitus estyy ja tupakoinnin lopettaminen saa tukea

Australian, ja sittemmin myös Ison-Britannian, Irlannin ja Ranskan esimerkkiä seuraten uskomme, että tuotemerkittömyys on tehokkain keino estää nuoria Pohjoismaissa aloittamasta tupakointia.

Maailman terveysjärjestön tupakkatuotteiden käyttöä vähentävä puitesopimus (WHO FCTC) suosittelee sopimuksen artikloiden 11 ja 13 ohjeissa, että osapuolet ottavat käyttöön tuotemerkittömyyden. Useissa maissa on edetty siihen vaiheeseen, että on harkittava tuotemerkittömyyttä seuraavana askeleena tupakkalainsäädännössä. Kehotamme tuotemerkittömyyden käyttöönottoa kaikissa Pohjoismaissa.

Tupakka on suurin syövän aiheuttaja. Yli 3,5 miljoonaa ihmistä tupakoi Pohjoismaissa. Kaikki pohjoismaiset syöpäyhdistykset tekevät työtä tupakattoman yhteiskunnan puolesta. Monissa Pohjoismaissa tupakaton yhteiskunta on myös selkeästi tuotu esiin julkisissa lausunnoissa Jos haluamme tupakkatuotteiden käytön siirtyvän historiaan, meidän on otettava käyttöön uudet ja tehokkaat aloitteet.

Uskomme vakaasti, että tuotemerkittömyys on tärkeä kysyntää alentava toimi, jonka avulla edistämme tupakasta vapaata Pohjolaa.

Tupakoinnin aiheuttamat kuolemat Pohjoismaissa: Norja 6600, Ruotsi 12 000, Tanska 13 900, Suomi 5 000, Islanti 200, Färsaaret 110.
https://www.cancervic.org.au/plainfacts/(öppnas i ett nytt fönster)

Lisätietoja kannanotosta:

Pääsihteeri Sakari Karjalainen, Syöpäjärjestöt, sakari.karjalainen@cancer.fi(öppnas i ett nytt fönster)