Cancerorganisationerna har nya skräddarsydda webbsidor

8.9.2015

Cancerorganisationerna har lanserat två nya, mobila webbplatser optimerade för användning via en mobil enhet på www.alltomcancer.fi och www.cancerforeningen.fi. Webbplatserna är tillgängliga fr.o.m. idag.

Målet är att webbsidorna ska betjäna användarna bättre. De har utvecklats tillsammans med olika målgrupper. Personer som själva drabbats av cancer har i hög grad medverkat till sidorna genom att dela med sig av sina synpunkter.

På webbplatsen Allt om cancer har vi samlat information om sjukdomen, behandlingarna, rehabiliteringen och de sätt på vilka cancer ofta påverkar livet. Webbplatsen är avsedd för cancerpatienter, deras anhöriga och alla som funderar på olika frågor kring cancer. Webbplatsen erbjuder även rådgivning och kamratstöd. Därutöver erbjuder webbplatsen Allt om cancer en chatfunktion, där man kan diskutera med Cancerorganisationernas sakkunniga skötare. Sakkunniga skötaren har jour på snabbchatten, men man kan också boka tid för en längre chat på tumanhand.

Webbplatsen www.cancerforeningen.fi erbjuder information till alla som är intresserade av föreningsverksamhet samt frivilliga, forskare och medier. På webbplatsen har vi samlat all information om Cancerfondens stipendier. Cancerorganisationerna börjar också blogga på www.cancerforeningen.fi. Det är personalen på Cancerorganisationerna som skriver bloggtexterna.

Mobil användning ökar

Allt fler användare vill läsa innehåll på sin mobiltelefon eller tablett. Cancerorganisationerna strävar efter att svara på de förändrade behoven. De nya webbplatserna är fullständigt mobilvänliga.

I början av nästa år öppnar Cancerorganisationerna ytterligare en webbplats om förebyggande av cancer. Fram till dess kan man bekanta sig med material om hur man kan förebygga på webbplatsen Enemmän synttäreitä (öppnas i ett nytt fönster)(på finska).

Mera information

Webbkommunikationschef Jaana Ruuth, 050 493 1701, jaana.ruuth@cancer.fi