Gå direkt till innehållet

Minna Parikkas Rosa bandet kliver självsäkert framåt

Pressmeddelande 19.9.2014

Skodesigner Minna Parikka har gett Cancerstiftelsens Rosa bandet en ny look i år.

”Kampanjens tema är Framåt tillsammans och det var min utgångspunkt då jag började designa bandet. Ingredienser blev långa ben och höga klackar, som symboliserar att vi går framåt och ser mot framtiden” berättar Parikka.

Bröstcancer påverkar många finländare direkt eller indirekt. Även Minna Parikka har upplevt bröstcancer på nära håll. Parikkas mormor fick låta operera bort sitt ena bröst då Parikka var liten. Parikka anser att kvinnligheten inte sitter i yttre attribut utan i hur kvinnan uppfattar sig själv. ”I allt jag designar är det viktigt att produkterna andas självsäkerhet, lekfullhet och kvinnlighet”.

Banden som Minna Parikka designat börjar säljas den 17 september. Bandet kostar tre euro och säljs bland annat av Lindex, Valintatalo och Tokmanni-kedjan.

”Skaffa dig ett Rosa band och bär det stolt på rockuppslaget under oktober. Du visar att du stödjer en god sak och samtidigt deltar du i insamlingen”, uppmanar Cancerstiftelsens insamlingschef Tuuli Lahti.

Rosa bandet -produkterna är ett bra sätt att stödja insamlingen

Samarbetspartnernas Rosa bandet-produkter är en viktig del av kampanjen. Bidragen som kommit in från försäljningen av företagens produkter har under de senaste åren utgjort över hälften av insamlingsresultatet. Enligt en enkät i våras tycker man om att kunna stödja insamlingen genom att köpa Rosa bandet-produkter. Huvudsamarbetspartner är AIG, Lumene, Me Naiset samt Nestlé Fitness. Sammanlagt deltar över 20 företag.

Fredagen den 10 oktober firar vi Rosa bandet-dagen. Då skrudar vi oss alla i rosa och deltar i kampanjen genom att samla in medel genom egna jippon ute på stan, på arbetsplatser och i kompisgäng.

Rosa bandet -insamlingen är viktig

En högkvalitativ bröstcancerforskning behöver kontinuerligt medel. Med hjälp av cancerforskningen främjar man förebyggandet av cancer, tidig diagnostik och effektiva behandlingar samt förbättrar patienternas livskvalitet.

Rosa bandet-insamlingen stöder den inhemska bröstcancerforskningen och den riksomfattande rådgivningen som är kostnadsfri för alla som vill ta del av den och som är intresserade av cancerfrågor.

”Rosa bandet har en oerhört stor betydelse, kampanjen är den största och mest kända cancerinsamlingen i Finland. Cancerstiftelsen är den viktigaste inhemska finansiären av cancerforskning” säger Cancerorganisationernas generalsekreterare Sakari Karjalainen.

Var åttonde kvinna i Finland insjuknar i bröstcancer under sin livstid, dvs. ca 4 700 kvinnor årligen. Prognosen hos bröstcancer är god, 90 procent av kvinnorna lever fem år efter att diagnosen ställts.

Man kan delta i Rosa bandet-insamlingen på många olika sätt: genom att köpa ett band, genom sms, kontoöverföring eller genom att starta en egen insamling. Under september och oktober går det också smidigt att donera till insamlingen via Otto-penningautomaterna.

Skänk

– 10 euro med sms: ROOSA till nummer 16499

– 10 euro genom att ringa nummer 0600 90 211

– överföring till Cancerstiftelsens konto FI20 2344 1800 0032 29 (BIC: NDEAFIHH).

Information om insamlingen och olika möjligheter att skänka till insamlingen finns på webben
www.cancer.fi/roosanauha/se/ och

www.facebook.com/roosanauha

Rosa bandet-logon och bilder på bandet finns på www.cancer.fi/roosanauha/toolkit/media

Ytterligare information:

Kampanjchef Tuuli Lahti, tuuli.lahti@cancer.fi, tfn 040 558 0977

Informatör Anu Kytölä, anu.kytola@cancer.fi, tfn 050 382 8968