Syöpäjärjestöt tarjosivat monipuolisesti koulutustaan niin eri ammattiryhmille kuin vapaaehtoisillekin.

Terveystiedon koulutus

Terveystiedon opettajille ja opiskelijoille järjestettiin Jyväskylän yliopistossa koulutus Tupakka ja muut päihteet terveystiedon opetuksessa. Koulutukseen osallistui 46 henkeä.

AMK-opettajat

Syöpäjärjestöt järjestää vuosittain ammattikorkeakoulujen syöpäsairaanhoidon opettajille koulutuspäivän. Koulutuspäivässä käsitellään syövän hoitoon, kuntoutumiseen ja terveyden edistämiseen liittyviä aiheita. Vuonna 2019 osallistujia oli 12 henkeä.

Alueyhdistysten hoitajat

Suomen Syöpäyhdistys järjestää vuosittain koulutuspäivän alueyhdistysten hoitajille ajankohtaisista terveyden edistämisen teemoista ja toisen kuntoutuksesta. Roosa nauha -tapahtumissa ympäri Suomen pidettiin luentoja rintasyövän ehkäisystä.

Yhteistyö ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen kanssa

Laaja-alaista yhteistyötä tehtiin eri yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen kanssa. Opiskelijoille annettiin koulutusta syövästä, Syöpäjärjestöistä, neuvonnasta, kuntoutuksesta ja terveyden edistämistä. Opiskelijat tekivät lukuisia kehittämis- ja päättötöitä Syöpäjärjestöille.

Syöpä-symposiumi 2019

Suomen Syöpäyhdistys ja Sairaanhoitajaliiton koulutus- ja kustannusyhtiö Fioca Oy järjestivät yhteistyössä kuudennen koulutustilaisuuden. Syöpä-symposiumi pidettiin 14.–15.5.2019 Vantaalla. Symposiumi oli suunnattu syöpäpotilaiden parissa työskenteleville terveydenhuollon ammattilaisille. Teemana olivat tällä kertaa harvinaiset syövät.

Suomen Syöpärekisterin koulutustoiminta

Syöpärekisterin tilastojohtaja toimi Tampereen yliopiston yhteiskuntatieteiden tiedekunnassa syöpäepidemiologian määräaikaisessa, osa-aikaisessa professorin tehtävässä. Syöpärekisterin tutkimusjohtaja toimi epidemiologian määräaikaisena ja osa-aikaisena professorina samassa tiedekunnassa. Moni työntekijä on eri yliopistoissa dosenttina sekä osallistuu yliopisto-opetukseen ja väitöskirjojen, syventävien töiden sekä pro gradu -töiden ohjaukseen. Lisäksi tutkijat toimivat tieteellisinä asiantuntijoina, kuten alan julkaisujen vertaisarvioijina.

Suomen Syöpärekisteri osallistui ulkomailta tulleiden opiskelijoiden opetukseen ja ohjaukseen Tampereen yliopiston International Doctoral Programme in Epidemiology -ohjelmassa. Syöpärekisterillä on merkittävä rooli myös yhteispohjoismaisessa Nordic Summer School in Cancer Epidemiology -koulutusohjelmassa, johon valitaan joka toinen vuosi viisi opiskelijaa kustakin Pohjoismaasta.