Cancerstiftelsen lyckades nå sitt mål för insamlingsverksamheten år 2016.

Intäkterna från medelinsamlingen uppgick till sju miljoner euro. Testamentsgåvor var fortsättningsvis den viktigaste donationstypen. Intäkterna från testamenten år 2016 var 3 352 310 euro (2015: 5 876 910 euro). Intäkterna var ett resultat av 28 donationer.

Rosa bandet är Cancerstiftelsens största insamlingskampanj; Rosa bandet inbringade en rekordhög summa år 2016, totalt 1,8 miljoner euro. Det bokföringsmässiga resultatet var 1 649 430 euro (2015: 1 242 129 euro).
2016 var ett lyckat år för Cancerstiftelsens insamlingsverksamhet, men det fanns också vissa utmaningar. Stiftelsen åt upp mer resurser än förväntat på grund av personförändringar och digitalisering. Rosa bandet inbringade en rekordhög summa för att stödja bröstcancerforskning, men Movember-kampanjen lyckades inbringa endast 125 000 euro, dvs. hälften av kampanjens mål.

Testamenten

Antalet testamenten som Cancerstiftelsen hade hjälpt att göra upp ökade. Testamentsgåvor står fortfarande för den största delen av hela årets resultat (3,3 miljoner euro). I våras ordnades stiftelsens andra donations- och testamentskväll. Stiftelsen utnyttjande marknadskommunikation fortlöpande under året för att förklara hur man kan beakta cancerforskningen då man gör upp sitt testamente.

Rosa bandet

Årets största framgång var att Rosa bandet-kampanjen inbringade en rekordhög summa för bröstcancerforskning och -rådgivning. Bandet, som i år hade designats av musikern Michael Monroe, var mycket populär, och flera kändisar lånade ut sitt ansikte till kampanjen under året. Även i år bestod insamlingens intäkter av försäljningen av Rosa bandet och övriga Rosa bandet-produkter samt av donationer som kom in via webben, genom kontoöverföring och från insamlingsbössor och -potter. Medlemsföreningarna bistod aktivt kampanjen med insamlingsbössor samt genom att sälja Rosa band och ordna olika evenemang runtom i landet.

En stor del av kampanjen var samarbetet med företag; företagssamarbetet inbringade totalt 1,3 miljoner euro. Rosa bandet såldes förutom av S-gruppen också av Lindex och Kesko. Keskos andel i kampanjen var mycket större än tidigare. Kesko hade gjort åtta produkter ur Pirkka-familjen till Rosa bandet-kampanjprodukter. I Rosa bandet-insamlingen deltog nästan 30 företag eller varumärken. Insamlingens huvudsakliga partner var förutom S-gruppen, Kesko och Lindex också försäkringsbolaget AIG, smyckestillverkaren Kalevala Koru och kosmetikföretaget Lumene.

Månadsdonationer

Ett av årets prioritetsområden var att öka antalet månadsdonatorer. Man lyckades dock inte nå det mål som man ställt för värvandet av donatorer med face-to-face- och dörr till dörr-marknadsföring och telemarketing. Tv-kanalen MTV3 visade en Rosa bandet-konsert med toppartister, och sändningen hjälpte till med att värva nya regelbundna donatorer. Tack vare tv-konserten fick Cancerstiftelsen ca 850 nya månadsdonatorer. Via konserten fick man dessutom in ett stort antal engångsdonationer – nästan 130 000 euro.

Direkt marknadsföring

På basis av de goda resultat man fått ökade man antalet brev till donatorer med upprop om att donera pengar. Under året skickade man ut fyra brev.

Movember

Finlands Movember-kampanj, som syftar till att samla in pengar för att stödja prostatacancerforskning, kom igång långsammare än tidigare år. Kampanjen syntes nog i medierna, men den lyckades inte nå sitt insamlingsmål.

Cancerstiftelsens festkommitté

Under året ordnade Cancerstiftelsens festkommitté evenemangen Teatterimatinea (Teatermatinén) och Kello Viiden Tee (Te klockan fem). Målet med evenemangen var dels att samla in pengar, dels att via synlighet i medierna öka kunskapen om vikten av att finansiera cancerforskning.

Inom ramen för insamlingskampanjerna satsade Cancerstiftelsen på att informera allmänheten om donationernas effektfullhet och behovet av forskningsfinansiering samt på att aktivt betjäna medierna.

Cancerstiftelsens webbplats förnyades för att göra det lättare att göra donationer via webben och man tog i bruk ett nytt kundhanteringssystem för att effektivera verksamheten. Insamlingsenheten är en del av ekonomi- och förvaltningsavdelningen.